De nieuwe apparatuur uit deel 4 van Super8 digitaliseren heeft de doorbraak betekent voor het succes van het project. Ik ben nu namelijk in staat om de Super8 film vast te leggen met mijn 500D zonder last te hebben van het ‘rolling shutter effect’. Dit komt door de snelheid van de vlinder in combinatie met de opnamesnelheid van de 500D.
De nieuwe opstelling
De projector, de Noris Record L100, is voorzien van een 12V 100W halogeenlamp. De projector projecteert direct op het glas van de Kaiser Copy Box for Video Transfer. Direct hierachter staat de Canon EOS 500D met de 17-85 mm lens. De brandpuntsafstand van deze lens ligt rond de 50 – 70 mm. Er wordt gefilmd op de Movie stand [ ] wat betekent dat ook Live View actief is.
De camera filmt met een resolutie van 1920 x 1088 pixels. Waar die extra 8 vandaan komen weet ik niet. De camera filmt dit met een framerate van 20 frames per seconde. Dat is normaal gesproken te weinig, 24 fps is wenselijk, alleen is dat nu niet nodig! Omdat de camera met 20 fps filmt, hoeft de Super8 film maar een fractie sneller afgespeeld te worden! Later kan de film nog iets vertraagd worden als er echt 18 frames per seconde afgespeeld moet worden.
Diafragma
Helaas kan het diafragma, sluitertijd of ISO niet ingesteld worden in Movie mode op de 500D. Deze worden allemaal automagisch door de camera geregeld.
Lens
De lens staat direct op de uitgang van de Copy Box. Dat voorkomt de inval van strooilicht aan de zijkant van de lens. Er wordt scherpgesteld door de autofocusknop * in te drukken. De spiegel klapt dan terug in de normale positie waardoor de camera door-de-lens (TTL) scherp kan stellen. Zodra het centrale autofocuspunt scherp is zal de spiegel weer opklappen waardoor Live View weer mogelijk is.
En nu…
Dit was het doel wat behaald moest worden: Scherp opnemen met een camera waar geen uitgebeten stukken film in voorkomen. Het enige wat nu nog gedaan kan worden is een LED-lamp in de projector plaatsen. Op die manier is er veel minder licht wat door de film heen gaat. Het voordeel is dat er dan andere camera’s voor de projector gezet kunnen worden.
En de LED-lamp zorgt ervoor dat het diafragma van de lens niet geknepen wordt tot f/29, wat toch wel heel klein is. Mogelijk gaat de beeldkwaliteit dan nog wat verder omhoog!
The end(?)