Het is altijd een wens geweest om een ballonvaart te maken. Op zondag 9 oktober kwam deze wens uit. Samen met twee vriendinnen ging ik ballonvaren. We stegen op in Park de Wezenlanden in Zwolle om van daaruit richting het oosten en later het zuiden te varen naar Wijhe, waar we in de buurt zijn geland.
De ballonvaart was al drie keer uitgesteld. In de ochtend kregen we te horen dat de ballonvaart door zou gaan. Op dat moment zag het weer er goed uit! Echter in Zwolle aangekomen, 30 minuten voordat we zouden verzamelen, hoosde het van de regen. De ballonvaart leek alsnog in het water te vallen.
Op de afgesproken plek aangekomen ontmoetten we de crew van de ballon. Zij gaven aan dat de ballonvaart door zou gaan. Het weer klaarde op en het werd tijd om de ballon uit te vouwen.
Het was een flinke ballon, want het mandje wat eronder hing werd die vlucht met 21 mensen gevuld. Bij elkaar wogen wij 3 ton!
De ballon klaarmaken
Vele handen maakten licht werk en al gauw was de ballon uitgevouwen en klaar om met koude lucht gevuld te worden. Twee grote ventilatoren werden aangezet om de ballon te vullen met lucht. Tegelijkertijd kregen de andere passagiers uitleg van de piloot over de ballon en de instapprocedure.
Ondertussen hield ik samen met een andere passagier de onderkant van de ballon open zodat de ventilatoren hun werk konden doen. Nadat de ballon voor driekwart met koude lucht was gevuld, werden de branders aangezet om de ballon verder op te blazen.
Op slechts twee meter afstand van de branders stond ik nog steeds de ballon open te houden. De branders zijn op die afstand erg warm!
Terwijl de ballon werd opgeblazen waren er mensen in de mand gekropen. Zij moesten op hun knieën in de mand zitten. Zij fungeerden als contragewicht voor de ballon zodra deze rechtop zou staan.
Toen de ballon met genoeg warme lucht was gevuld, was het tijd om in te stappen. Iedereen koos een mooi plekje voor een goed uitzicht. Het was tijd om op te stijgen, en om 17:18 kwamen we los van de grond.
De ballonvaart
Opstijgen
Het opstijgen is een heel vreemd gevoel. Je merkt niet dat je snel omhoog gaat zoals bijvoorbeeld in een lift. Het gaat heel geleidelijk en is lastig te beschrijven. Het besef van hoogte is weg, alles wordt kleiner. En dat maakt het ballonvaren gelijk ook heel gaaf!
Uitzicht
Voor je het weet zit de ballon op 300 meter en dan heb je goed zicht over de omgeving. Omdat alles kleiner wordt is steeds duidelijker wat de schaal is waarop verschillende wijken zich verhouden tot de rest.
Door de hoogte waarop we ons bevonden, was vanuit de ballon goed zichtbaar hoe de IJssel uitmondt in het IJsselmeer. Flevoland was in de volle breedte te zien.
Windrichting
De wind stond op dat moment in de richting van Laag Zuthem en Heino, wat ten zuidoosten ligt van Zwolle. We voeren parallel aan de spoorlijn naar Raalte.
Boven de wolken
Na een kwartier varen besloot de piloot de ballon tot boven de wolken te laten stijgen. De wolken hingen op ongeveer 2 kilometer hoogte en het duurde even voordat we daar voorbij waren.
Op ongeveer 2.5 kilometer hoogte hingen we boven de wolken. Dat was voelbaar aan de temperatuur, want het was een stuk frisser. De brander van de ballon hielp op die hoogte bij het opwarmen van de passagiers, want niet iedereen had verwacht dat we zo hoog zouden gaan.
Wat opvallend was dat er een halo ontstond rondom de mand, zichtbaar in de schaduw van de ballon op de wolken.
Op bijna 2.7 kilometer waren de verschillende luchtlagen waarop de wolken zich bevonden goed zichtbaar. In de verte zagen we wolken die als een golf in de lucht hingen.
Groepsfoto
Op grote hoogte werd er een groepsfoto gemaakt dmv een camera aan een selfiestick.
Naar beneden
Na ongeveer 10 minuten daalde de ballon weer naar een hoogte van 1 kilometer. We kwamen terecht in een andere luchtlaag die de ballon naar het zuiden voerde. Op deze hoogte hadden we een goed uitzicht over de landerijen die in de driehoek van Zwolle, Wijhe en Raalte lagen.
Terwijl we rustig met de wind mee werden gevoerd werd zichtbaar hoe verschillend de weilanden zijn. Sommige weilanden zijn egaal van kleur en anderen lijken op een oud versleten tapijt. Daarop lopen de dieren, die in de laagstaande zon hun eigen lange schaduw krijgen. Bomen vormen eveneens barrieres in het landschap en ook zij krijgen daardoor lange schaduwen.
Lijnen en vormen
In de omgeving van Zwolle, Raalte en Wijhe liggen een aantal sloten en kanalen die het landschap in tweeën verdelen. Door de loop van deze in beeld te brengen ontstaat een lijn die je volgt. Daarnaast kruisen waterwegen elkaar op verschillende niveau’s, wat dit soort foto’s oplevert:
Landing
De landing was exact een uur na het opstijgen. We scheerden over een bomenrand en met een paar flinke hobbels, waarmee we gelukkig de koeienvlaaien konden ontwijken, kwamen we tot stilstand in een weiland vlakbij Wijhe en Broekland.
Nadat we de ballon hadden ingepakt was het tijd voor de champagnedoop. We kregen allemaal een glas champagne om te toosten op de ballonvaart. Nadat het certificaat was uitgedeeld, was het tijd om naar huis te gaan.
Conclusie
Een ballonvaart is een bijzondere ervaring waarvan het gevoel lastig onder woorden te brengen is. Neem je camera mee want het uitzicht is prachtig en er is zoveel te zien dat je altijd wel iets vergeet.
Welk objectief je op de camera zet hangt af van het soort foto’s wat je wil maken. Wil je details, neem dan een telezoomobjectief mee. Ga je voor het uitzicht en de wijdsheid van de omgeving, neem dan een groothoekobjectief mee.