Fotografie voor beginners
De inhoud van deze website wordt niet meer bijgewerkt. Lees hier meer.

3 tips om betere foto’s van eten te maken

Via een vriend van mij kan ik af en toe aan de slag met het fotograferen van eten. Ik vind de  kleurechtheid, compositie en presentatie van het eten erg belangrijk. Kleurechtheid want mensen moeten het direct herkennen, compositie is belangrijk want er moet een bepaalde opbouw in de foto aanwezig zijn. Zorg voor kleuren met contrast zodat de foto interessant wordt om naar te kijken.

Presentatie is het belangrijkste, hoe ziet het eten eruit? Hoe wordt het opgediend?

Tip 1: Kleurechtheid

Ooit een foto gezien waarin de zalm te oranje was, of broccoli te licht van kleur waardoor het niet meer echt leek? Dan lijkt het ineens een stuk minder lekker en je bent minder snel geneigd om nog naar de foto/afbeelding te kijken. Mensen weten hoe eten eruit ziet omdat ze het dagelijks onder ogen krijgen. Ze weten heel snel of er iets fout is met het eten.

Zorg daarom dat het licht in orde is. Het beste licht is licht wat je kunt controleren. Ga niet op een bewolkte dag bij een raam foto’s maken van eten want je zult misschien verschillende soorten licht op de foto krijgen waardoor het eten er elke keer anders uitziet qua kleur. Zorg voor een goed belichte werkplek.

Zorg dat je een aantal lampen hebt die het licht verspreiden. Zo voorkom je hotspots, plekken waarvan je duidelijk kunt zien dat ze beschenen zijn met donkere gebieden eromheen.

Rollade
Foto 1 – Wat zou het zonde zijn als deze kleuren afweken van het origineel.
Diafragma f/5.6, ISO 2500, 1/180 sec op 85mm met Canon EF-S 17-85 f/4-5.6 IS USM op Canon EOS 650D

Indirect flitsen

Als je toch moet flitsen, doe dit dan indirect via een wit plafond of gebruik een stuk piepschuim en houdt dit een stukje boven de flitser en laat het licht weerkaatsen richting het eten.

Heb je een stabiele lichtbron? Zorg dan dat je kleuren kloppen en gebruik een grijskaart om de witbalans te ijken. Het kost je 20 – 30 euro en je zult er veel profijt van hebben. Stel je camera goed in en je zult de kleuren perfect vastleggen! Dan hoef je de kleuren achteraf niet meer aan te passen.

Tip 2: Compositie

Maak een foto spannend en kies voor een andere hoek dan bovenaf. Maak gebruik van zichtlijnen en dieptewerking om een foto leuker en spannender te maken. Als mensen in 1 opslag zien wat er op de foto staat dan is er geen reden om langer naar de foto te kijken dan nodig is. Als de foto speels is, anders dan mensen gewend zijn dan is er reden om langer te blijven kijken.

Belangrijk is wel dat de foto nog wel overzichtelijk is. Kies geen onmogelijke hoeken of perspectieven waardoor mensen moeten raden vanuit welke hoek de foto genomen is.

Vooral bij rijtjes is beperkte scherpte leuk omdat je voor detail kiest en tegelijkertijd ook laat zien dat er aanbod is.

Kleine schaaltjes
Foto 2 – Ongewone compositie, kijk jij ook automatisch naar de tweede rij?
Diafragma f/5.6, ISO 800, 1/45 sec op 85mm met Canon EF-S 17-85 f/4-5.6 IS USM op Canon EOS 650D

Zorg altijd dat het onderwerp scherp is! Niets is vervelender dan een onscherp onderwerp omdat de gewenste aandacht er niet naartoe leidt, maar naar het andere gedeelte wat wel scherp is, maar niet scherp moest zijn.

Zalmfilet
Foto 3 – Het onderwerp, de zalm, is haarscherp vastgelegd.
Diafragma f/5.6, ISO 2500, 1/125 sec op 85mm met Canon EF-S 17-85 f/4-5.6 IS USM op Canon EOS 650D

Op deze foto kun je zien dat de zalm scherp is en de rest wazig. Door de wazige achtergrond kun je gelijk onderscheiden wat belangrijk is en wat niet. De achtergrond kent een kleine variatie aan kleuren en komt rustig over en het verschilt met het onderwerp waardoor deze opvalt.

Zoals eerder al gezegd, kies voor een ongewone compositie. Hieronder een voorbeeld waarin bewust een andere hoek is gekozen om de foto leuker en spannender te maken. Ga jij ook alle schaaltjes na om te zien wat er in ligt?

Verschillende gerechtjes
Foto 4 – Ongewone compositie – Hoeveel gerechtjes zijn het in totaal?
Diafragma f/4.5, ISO 640, 1/90 sec op 41mm met Canon EF-S 17-85 f/4-5.6 IS USM op Canon EOS 650D

Tip 3: Presentatie

Bij presentatie komen de bovenstaande 2 onderwerpen samen. De kleuren moeten kloppen en je kunt voor een ongewone compositie kiezen. Dit samen wordt de presentatie van je product en je kunt dit op twee manieren doen. Bij  foto 1 zie je duidelijk de structuur van het eten. Mensen weten dan wat ze krijgen omdat ze het goed kunnen zien.

Je kan natuurlijk wel de ingrediënten lezen maar dan weet je nog niet hoe het er uiteindelijk uit komt te zien.

Ei en Whiskey cocktail saus
Foto 5 – Detailopname van enkele etenswaren.
Diafragma f/5.6, ISO 1250, 1/125 sec op 85mm met Canon EF-S 17-85 f/4-5.6 IS USM op Canon EOS 650D

Bij de tweede en vierde foto zie je in 1 oogopslag verschillende producten. Hier ligt de focus op aanbod van verschillende producten. Het is leuk om elk van die schaaltjes op de foto te zetten maar vier verschillende rijen van schaaltjes bij elkaar geeft een leuk overzicht en laat de verschillen onderling beter uitkomen.

Zalmrollade
Foto 6 – Het onderwerp vooraan met veel verschillende kleuren op de achtergrond.
Diafragma f/5.6, ISO 2000, 1/125 sec op 85mm met Canon EF-S 17-85 f/4-5.6 IS USM op Canon EOS 650D

Tot nu toe heb je veel detailfoto’s gezien en daar kunnen mensen veel mee, maar ze willen graag ook het totaalplaatje kunnen zien. Wat krijg ik mee, wat zit er allemaal bij? Maak daarom ook overzichtfoto’s waar het hele product te zien is.

Een voorbeeld is onderstaande foto van een schaal.

Schaal
Foto 7 – In 1 oogopslag is duidelijk wat je krijgt.
Diafragma f/4, ISO 200, 1/30 sec op 24mm met Canon EF-S 17-85 f/4-5.6 IS USM op Canon EOS 650D

Samengevat

Het is niet moeilijk om eten te fotograferen. Het licht moet in orde zijn en je moet er zeker van zijn dat de kleuren kloppen. Dat heb je zelf in de hand.

De uitdaging zit hem in de compositie en daarmee ook de presentatie van het eten. Waar ligt de nadruk, wat wil je overbrengen met de foto? Denk daar over na en ga dan aan de slag.