Een eerste indruk van een product is belangrijk. De uitstraling van een product moet kloppen! Belichting, achtergrond en kleur zijn het belangrijkste.
Wat is er nodig voor productfotografie?
- Een camera
- Een statief
- Een lens
- Een grijskaart
- Een lichtbron – de zon via een raam, een externe flitser of een softbox
- Een egale achtergrond
Camera instellingen
Stel de camera in op ISO 200 of ISO 400. Een lage ISO-waarde voorkomt onnodige ruis en zorgt er tevens voor dat de sensor gevoelig genoeg is om een korte sluitertijd te kunnen waarborgen.
Scherptediepte / diafragma
Het is belangrijk om te weten hoe het product op de foto moet komen. Moet het product onscherp verdwijnen in de achtergrond? Kies dan een groot diafragma (Vanaf f/1.2 tot f/5.6).
Dat zorgt voor een mooi verloop van scherp naar onscherp. Moet het product van voor tot achter scherp zijn? Kies dan een klein diafragma (Vanaf f/8 tot f/32).
Gebruik dit bij producten die achter elkaar staan of lang zijn.
Lens
Het type lens is bij productfotografie niet heel erg van belang. Voor elk type fotografie is een ander type lens geschikt. Gebruik lenzen met een vast brandpunt, zoomlens of macro lenzen voor bijvoorbeeld close-ups.
Belichting
Het is belangrijk om een egale belichting toe te passen. Gebruik als het kan meerdere flitsers zodat het onderwerp van alle zijden evenveel belicht wordt. Ook kunnen er diffusers gebruikt worden om het licht te verstrooien. Op die manier is niet duidelijk te zien waar de lichtbron zich bevindt.
Flitsers
Meerdere flitsers kunnen gebruikt worden om een product van meerdere kanten te belichten. Op die manier wordt een egale belichting van het product bereikt. Zorg er wel voor dat de flits niet direct op het onderwerp valt. Als het onderwerp een plastic of glazen buitenkant heeft dan zal de flits hier duidelijk op weerkaatsen. Indirect flitsen is hier het toverwoord.
Een oplossing kan het volgende zijn: Neem een groot stuk piepschuim en plaats die in een hoek van 45°. Op die manier wordt het licht verstrooid door het piepschuim. Gebruik in deze situatie ook een diffusiepaneel als deze aanwezig is op de flitser. Daarmee wordt het licht al verstrooid voordat het aankomt bij het piepschuim.
Nieuwe modellen van de EOS serie hebben ingebouwde ondersteuning voor draadloos flitsen. Voor de Canon EOS 500D zal een aparte module aangeschaft moeten worden om draadloos te kunnen flitsen. De nieuwe Canon EOS 650D heeft een ingebouwde transmitter waardoor deze aparte module niet meer nodig is!
Ringflitsers
Een andere optie is een ringflitser. Deze flits wordt rondom de lens geplaatst en zorgt voor een egale belichting van voren. Zo is het voorwerp altijd belicht en er zal zowat geen schaduw verschijnen. Wel is het mogelijk dat de vorm van de flits in het voorwerp weerkaatst.
Softbox
Een softbox is een omhulsel met daarin een flitser of een lamp met reflecterend materiaal om het licht zoveel mogelijk te verstrooien.
Andere vormen hiervan zijn de paraplu’s die vaak in fotostudio’s te zien zijn. Deze paraplu’s (of Brolly Box) zorgen voor een indirecte belichting waardoor ‘hot-spots’, plekken waar je de flits kan zien weerkaatsen op producten, worden vermeden.
Deze paraplu’s kunnen 2 kanten op werken. De flits / lamp weerkaatst het licht waardoor het licht langs de flitser wordt gestuurd. De andere kant op is dat een flitser het licht in de paraplu schiet en dat de hele paraplu oplicht. Beide mogelijkheden hebben een ander voordeel.
Lees hier meer over het effect van een softbox / brolly box.
Kleur
De kleur van het product is zeer belangrijk. Deze moeten namelijk kloppen! Daarvoor kun je een grijskaart gebruiken. Deze zorgt ervoor dat de camera de juiste kleuren registreert. Een klant of consument zal direct zien dat de kleuren van een product anders zijn dan op een afbeelding.
Voor optimale kleurenregistratie is het aan te bevelen om de camera in te stellen op de Adobe RGB kleurruimte. Dit zorgt voor een betere kleurregistratie van het product. Programma’s zoals Adobe Photoshop, vaak gebruikt voor nabewerking, ondersteunen de Adobe RGB kleurruimte.
Achtergrond
De achtergrond is belangrijk. Het moet een neutrale kleur zijn en zo effen mogelijk. Het moet het product extra naar voren brengen zonder dat de aandacht van het product wordt afgeleid. Er zijn verschillende kleuren blauw en grijs die voor een neutrale achtergrond zorgen. En wit is de meest voorkomende kleur als achtergrond. Het onderwerp springt er op die manier uit.
Een witte achtergrond met reflecterende ondergrond:
Een blauwe achtergrond:
Een zwarte glanzende achtergrond:
Bij al deze foto’s is te zien dat de achtergrond niet de aandacht afleidt van het onderwerp.